The theory of social representations is relevant in the study of organizational phenomena because it allows to understand the way in which individuals give meaning to a certain reality. The present article aims to show a study of the social representations that are elaborated on the concept of company, from the analysis of the field of representation dimension. Through a research based on a mixed method, with descriptive scope, it was found that individuals understand the business reality attributed that benefit management, followed by productivity and to a lesser extent the employee. It was evidenced that the company promotes leadership and relationships. The subjects emphasized the greatest contribution to the promotion of employment and economic development of the countries, leaving the social impact in the background. They represent that the success of the company is linked to strategic planning and teamwork
La teoría de las representaciones sociales es relevante en el estudio de fenómenos organizacionales dado que permite comprender la manera en que los individuos dan sentido a una determinada realidad. El presente artículo tiene como objetivo mostrar un estudio de las representaciones sociales que se elaboran sobre el concepto de empresa, desde el análisis de la dimensión campo de representación. Mediante una investigación basada en un método mixto, de alcance descriptivo, se encontró que los individuos compren-den la realidad empresarial atribuyendo que benefician a la gerencia, seguido de la productividad y en menor grado al colaborador. Se evidenció que la empresa promueve el liderazgo y el relacionamiento. Los sujetos resaltaron la mayor contribución al fomento del empleo y desarrollo económico de los países, quedando en segundo plano el impacto social. Representan que el éxito de la empresa está unido a la planeación estra-tégica y al trabajo en equipo
copyrightHolder - Revista cubana de ciencias económicas
copyrightYear - 2017
DC.Source
Revista cubana de ciencias económicas
DC.Source.ISSN
2414-4681
DC.Source.Issue
2
DC.Source.Volume
3
DC.Source.URI
https://www.ekotemas.cu/index.php/ekotemas
DC.Subject
Gerencia
liderazgo
fomento del empleo y planeación estratégica
DC.Title.Alternative
THE SOCIAL REPRESENTATIONS THE COMPANY: AN ANALYSIS FROM THE FIELD OF REPRESENTATION
DC.Type.articleType
Articulos Originales
Cómo citar
López Moreno, C. M. (2021). LAS REPRESENTACIONES SOCIALES DE LA EMPRESA: UN ANÁLISIS DESDE EL CAMPO DE REPRESENTACIÓN. Revista Cubana De Ciencias económicas, 3(2), 119–131. Recuperado a partir de https://www.ekotemas.cu/index.php/ekotemas/article/view/128